Sosyal Medya

Güncel Teknoloji

5G uçaklar için tehlikeli mi? 5G Havayolu şirketlerini korkutuyor!

ABD'de 5G'ye geçiş bu yüzden tehlikede mi? 5G'ye yolculuk ABD'de çalkantılı bir kalkış yapıyor! Kablosuz hizmetin kullanıma sunulması, uçak güvenliğine tehdit oluşturma korkusu nedeniyle kısmen ertelendi. İşte detaylar....5G uçaklar için tehlikeli mi? 5G Havayolu şirketlerini korkutuyor!

5G Havayolu şirketlerini korkutuyor!-

ABD’de 5G’ye geçiş bu yüzden tehlikede mi? 5G’ye yolculuk ABD’de çalkantılı bir kalkış yapıyor! Kablosuz hizmetin kullanıma sunulması, uçak güvenliğine tehdit oluşturma korkusu nedeniyle kısmen ertelendi. İşte detaylar…

Herkesin merak geçmeyi beklediği 5G teknolojisinin bilinmeyen yan etkilerimi var? Görünen o ki en azından şimdilik uçuş sistemlerinin güvenliği için bir endişe oluşturmuş durumda… ABD’de Emirates, British Airways ve Air India dahil olmak üzere uluslararası havayolları, 5G kulelerinden gelen parazitlerle ilgili endişeler nedeniyle Çarşamba günü ABD’ye uçuşları iptal etti.

ABD’deki Telekom devleri Verizon ve AT&T, önemli havaalanlarının yakınında 5G kullanımına ilişkin kısıtlamayı kabul etti, ancak bu bile havacılık endüstrisinin öfkesini yatıştırmadı.

Bilimsel anlamda, taşıyıcılar, havayolları, pilotlar ve yolcular gerçekten çok sinirli. İşte bu durum ile ilgili bilmeniz gerekenler?

Soruna Neden Olan Nedir?

Verizon ve AT&T, 5G ağlarını, daha geniş kapsama alanı ve daha yüksek hızlar sağlaması beklenen bir dizi radyo hava dalgası olan C-bant spektrumunda çalıştırıyor. İşte sorun bu noktada başlıyor. Burada kullanılan frekanslar, hassas havacılık aletleri tarafından kullanılanlara oldukça yakın.

Böyle olunca, havalimanlarının yakınındaki 5G kulelerinin, bir uçağın yüksekliğini gösteren ve güvenli inişi destekleyen radyo altimetrelerine müdahale edeceğine dair ciddi korkulara yol açtı…

Bu uçaklara ne yapabilir?

2020’de, Havacılık için Radyo Teknik Komitesi (RTCA), “uygun azaltımların yokluğunda birden fazla ölüme yol açan feci arızalar” konusunda uyardı. Benzer şekilde Federal Havacılık İdaresi (FAA) de bu konudaki endişelerini dile getirdi.

Yetmedi, regülatörler geçen Kasım ayında 5G’nin “güvenlik ekipmanının arızalanmasına” neden olabileceğini ve “özellikle alçak irtifa operasyonları sırasında güvenlik sistemlerinin ve radyo altimetrelerine bağlı diğer ekipmanların yeteneklerinin bozulmasını” tetikleyebileceğini söyledi.

En son Pazartesi günü ise yukarıda adı geçen Amerika’nın en büyük havayollarından bazılarının patronları ilk ağızdan bu endişeleri dile getirdi…

Ayrıca Federal yetkililerin paylaştığı bir mektupta, 5G’nin kapsamlı uçuş kısıtlamalarına ve uçakların topraklanmasına yol açabileceğini söylediler.

“Radyo altimetreler, modern uçaklardaki diğer güvenlik ve navigasyon sistemlerine kritik bilgiler sağladığından, uçaktaki birden fazla modern güvenlik sistemi kullanılamaz olarak kabul edilecektir.” denildi.

Emirates başkanı Tim Clark, net bir şekilde 5G anteninin gücünün ve yerleştirilmesinin ciddi sonuçlara yol açabileceğini söyledi…

CTIA ise güvenle kullanılabileceğini söyledi!

Öte yandan Bir telekom lobi grubu olan CTIA, 5G ağlarının C-bant spektrumunu “havacılık ekipmanlarına zararlı parazite neden olmadan” güvenle kullanabileceğini söyledi. Riskler üzerine yapılan araştırmalar çelişkili sonuçlar vermiştir. Potansiyel tehlikelerle ilgili daha fazla araştırma devam ediyor denildi.

Peki bu durumda Havacılık sektörü ne istiyor?

Havayolu şefleri, 5G sinyallerinin “19 Ocak 2022’de FAA tarafından tanımlanan şekilde etkilenen havalimanlarındaki yaklaşık iki mil havaalanı pistinden” çıkarılması- uzak tutulması çağrısında bulundu. ABD ve Kanada’da 61.000’den fazla pilotu temsil eden bir birlik olan Air Line Pilots Association, aynı zamanda, dağıtımda kısıtlamalar istiyor.

Telekom devleri ise bazı talepleri kabul etti. AT&T ve Verizon, bazı ABD havaalanlarının yakınında yeni telekom direklerinin açılmasını ertelemeyi kabul etti.

Başkan Joe Biden ise yaptığı açıklamada, şirketlere yanıtları için teşekkür etti. Hareketin, ülkedeki 5G kule konumlarının yalnızca %10’unun aktivasyonunu geciktirdiğini söyledi. Bir sonraki adım, kalıcı bir çözüm üzerinde anlaşmaya varmak olduğunu söyledi.

Telekom firmaları ne diyor?

Haliyle, T&T ve Verizon, C-bandına büyük yatırım yaptı. 2021’de kablosuz operatörler, spektrum lisanslarına yaklaşık 80 milyar dolar harcadı. Her iki şirket de ağlarının uçaklara müdahale etmeyeceğini söylüyor. İkili, dağıtımı ertelemeyi ve havayollarının korkularını gidermeyi kabul etti – ancak açıkça mutlu değiller bu kesin.

Bu neden yalnızca ABD’de büyük bir sorun? Diğer ülkelerde de bu sorun olacak mı?

Elbette bu sorunlar, ABD ile aynı 5G frekanslarını kullanmadıkları için diğer ülkeleri o kadar kötü etkilemedi.

Örneğin;

Avrupa’da 5G ağı, parazite neden olma olasılığı daha düşük olan bir dalga boyunda çalışıyor…

Hem AB’nin Havacılık Güvenliği Otoritesi hem de İngiltere’nin Sivil Havacılık Otoritesi ağlarında böyle bir sorun olmadığını söylüyor. Çin ve Avustralya da uçaklarla ilgili herhangi bir sorun yaşamadan 5G’yi kullanıma sunmuş durumda…

Eleştirmenler de bu yüzden parmağını federal hükümete yönelttiler. Ulusal bir spektrum politikası oluşturamadığı için Trump yönetimini ve kaotik sunum için Biden yönetimini suçladılar.

Bir şekilde AB bu sorundan kaçınmayı başarmış gibi görünüyor. Ancak 5G’nin frekanslarının uçakta kullanılan cihazlara yakın olması, olası bir risk oluşturuyor bu kesin…Bakılım buna nasıl bir çözüm bulacaklar…