Temmuz 14, 2025

B Sınıfı Ehliyetler İçin Yeni Yaş Sınırı Türkiye’de de Uygulanır mı?

 

Avrupa Birliği’nde B Sınıfı Ehliyetler İçin Yeni Yaş Sınırı! Türkiye’yi Nasıl Etkileyecek?

B Sınıfı Ehliyetler İçin Yeni Yaş Sınırı Türkiye’de de Uygulanır mı?

Avrupa Birliği, kara yollarındaki güvenliği artırmak amacıyla ehliyet sisteminde önemli bir değişikliğe gidiyor. Özellikle genç sürücüler üzerinde etkili olması beklenen bu yeni düzenlemeyle birlikte, B sınıfı ehliyet alımında yaş sınırı yeniden tanımlanıyor. Peki, bu karar neleri kapsıyor? Türkiye’den AB ülkelerine giden sürücüler bu değişiklikten nasıl etkilenecek? İşte detaylar…

Yeni Düzenleme Ne Getiriyor?

Avrupa Parlamentosu’nun 2025 Temmuz ayı başında aldığı karara göre:

  • B sınıfı ehliyet için minimum yaş sınırı 17’ye indiriliyor, ancak bu yaşta araç kullanabilmek için zorunlu bir refakatçi gerekiyor.

  • 18 yaşından itibaren bağımsız olarak araç kullanılabilecek, ancak 2 yıl boyunca “deneme süresi” (probation period) uygulanacak.

  • Bu süre zarfında hız ihlali, alkol etkisinde araç kullanımı gibi hatalarda ehliyetin iptali mümkün olacak.

  • Dijital sürücü belgesi uygulaması da yaygınlaştırılacak. Yeni alınan ehliyetler akıllı telefonlar üzerinden de erişilebilir olacak.

Türkiye’yi ve Türk Vatandaşlarını Nasıl Etkiler?

Her ne kadar bu düzenleme doğrudan Türkiye’yi bağlamasa da, AB ülkelerinde yaşayan veya bu ülkelerde araç kullanmak isteyen Türk vatandaşları için önemli:

  • Türk ehliyetinin AB uyumluluğu kapsamında, yeni sistemlere entegre olabilmek için Türkiye’deki düzenlemelerin de gözden geçirilmesi bekleniyor.

  • Özellikle AB ile ikili anlaşması olan ülkelerde (örneğin Almanya, Hollanda, Belçika) yaşayan Türk gençlerinin ehliyet süreci bu değişiklikle birlikte farklılaşacak.

  • Türkiye’den AB’ye göç eden aileler için 17 yaşında refakatli araç kullanımı gibi uygulamalar avantaj sağlayabilir.

Bu Değişiklik Neden Yapıldı?

Avrupa Komisyonu’na göre:

  • Genç sürücüler, trafik kazalarında yüksek risk grubunda yer alıyor.

  • Denetimli sürüş uygulamaları, gençlerin gerçek sürüş deneyimi kazanmasını sağlarken güvenliği artırıyor.

  • Dijitalleşme ile sürücü belgeleri daha kolay denetlenebilir ve güvenlik açıkları azaltılabilir.

❓Sıkça Sorulan Sorular (SSS)

AB’de B sınıfı ehliyet yaşı kaça indirildi?
Yeni düzenlemeyle minimum yaş sınırı 17 olarak belirlendi, ancak bu yaşta sadece refakatli sürüş yapılabiliyor.

Türkiye’de 17 yaşında B sınıfı ehliyet alınabilir mi?
Hayır, Türkiye’de hâlen B sınıfı ehliyet için minimum yaş 18’dir. Ancak AB düzenlemesi sonrasında değişiklik yapılabilir.

Refakatli araç kullanımı nedir?
Sürücünün yanında ehliyetli ve deneyimli bir refakatçi bulunması koşuluyla yapılan denetimli sürüştür.

Yeni düzenleme Türkiye’yi nasıl etkiler?
AB ile uyum sürecindeki düzenlemeler kapsamında Türkiye’de de benzer bir yapıya geçiş olabilir.

Dijital ehliyet nedir?
Fiziksel ehliyet yerine, dijital ortamda telefon üzerinden erişilebilen, barkodlu veya QR kodlu resmi belge versiyonudur.

 

B Sınıfı Ehliyetler İçin Yeni Yaş Sınırı Türkiye’de de Uygulanır mı?

Avrupa Birliği’nin 2025 yılında yürürlüğe soktuğu bu yeni ehliyet düzenlemesi, trafik güvenliği, genç sürücü eğitimi ve dijitalleşme başlıklarında önemli adımlar içeriyor. Türkiye’nin bu süreci nasıl takip edeceği merak konusu olurken, özellikle Avrupa’da yaşayan Türk vatandaşları için önemli bir gündem maddesi olmayı sürdürüyor. Türk ehliyetinin AB uyumluluğu kapsamında, yeni sistemlere entegre olabilmek için Türkiye’deki düzenlemelerin de gözden geçirilmesi bekleniyor.

🚦 1) Almanya: “BF17” modeli zaten aktif

  • Almanya, 2011’den beri “Begleitetes Fahren ab 17” (17 yaşından itibaren refakatli sürüş) sistemiyle B sınıfı ehliyeti 17 yaşında alabilmeyi sağlıyor. Bu sistemde, genç sürücüler 25 yaş ve üzerindeki deneyimli bir refakatçi eşliğinde araç kullanabiliyor.

  • AB’nin yeni direktifiyle bu sistem, Almanya’da otomatik olarak AB standartlarına çekilmiş oluyor. Yani Almanya pratikte ilk uygulama örneklerinden biri.

🚦 2) Hollanda: 17 yaşta refakatli sürüş yaygın

  • Hollanda’da da 17 yaşındaki sürücüler bir refakatçi ile araç kullanabiliyor; bu refakatçi en az 27 yaşında olmalı .

  • Daha önce de böyle bir sistem olduğu için, AB’nin yeni düzenlemesi burada da hızla uygulanabilir.

📌 3) Peki ya AB’nin resmi yürürlüğe girdiği ülke?

AB yasaları, yasalaşma sürecinin ardından üye ülkelere gönderilir. Onaydan sonra, her ülkenin bu direktifi resmî gazetede yayınlayarak iç hukukuna uyarlaması gerekir. Uygulama süresi olarak genellikle 4 yıla kadar geçiş süresi tanınır . Bu nedenle, AB direktifi tam anlamıyla yürürlüğe girdiğinde, Almanya ve Hollanda gibi sistemleri önceden uyumlu olan ülkeler ilk uygulayıcılar olacak.


B sınıfı ehliyet yaş sınırı, Avrupa Birliği ehliyet düzenlemesi, AB yeni ehliyet kuralları, 2025 ehliyet yaşı, Türk sürücüler Avrupa, dijital ehliyet uygulaması, AB’de araç kullanma şartları, 17 yaşında ehliyet, refakatli araç kullanımı, ehliyet yenileme 2025