Sosyal Medya

Ne? Nasıl yapılır?

Duran (Yatan) Araçlarda Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Duran (Yatan) Araçlarda Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir? Aracınızı uzun bir aradan sonra ilk kez kullanacaksanız?

Duran (yatan) araçlarda en büyük sıkıntı

Koronavirüs salgını döneminde bir çok araç sahibi araçlarını otoparklara veya evinin önüne park etti ve uzun süre orada bekletecek. ancak aracınızın sağlığı açısından dikkat etmeniz gereken bazı önlemler var. Uzun süre duran – bekleyen – yatan araçları bekleyen sıkıntılar nelerdir?

Malum bir süredir hayat yavaşladı. Bir çoğumuz kendini eve kapattı. Bununla beraber araçlarımız da gerek kapalı otoparkta gerekse evinizin önünde açıkta yatmaya başladı. Bu durumda yapılması ve dikkat edilmesi gerekenler?


Lastikler

Lastikler durduğu yerde basınç kaybeder. Bu da bir süre sonra yerle temas eden yüzeyde iz yapmasına neden olur. Uzun süre bekleyecek araçların mümkünse takoza alınması, değilse basınçlarının 1-2 bar artırılması, daha da iyisi hareket ettirilerek temas yüzeyinin değişmesi sağlanmalıdır.

Motor

Motorumuzun aşınmasını önleyen yağ uzun beklemelerde iyice süzülecek ve böylece aşınma ilk çalıştırmada artacaktır. Motoru çalıştırmadan önce kontağı açıp 2-3 saniye sonra kontağı çevirmek daha faydalı olacaktır.

Akü

Aracımız çalışmadığı (yol yapmadığı) sürece şarj olmayacaktır. Bu nedenle şarj olmayan akümüz de beklemeden etkilenen parçalar arasındadır. Akümüzün şarj olması, ömrünün kısalmaması için aracımızı 2-3 günde bir çalıştırmalı, en az haftada bir kez kısa da olsa yol yaptırmalıyız.

Silecekler

Dışarıda park etmiş araçların silecekleri kapalı otoparkta olan araçlara göre daha hızlı deforme olmaktadır. Isı farkları, sileceklerin cama yapışması, güneş, toz; bunların hepsi silecek lastiklerine zarar verir. Ayrıca bilinenin aksine silecek lastiklerini bezle sık sık temizlemek de onlara zarar verir. Eğer aracınız uzun süre kullanılmayacaksa sileceklerin sökülmesi iyi bir çözüm olacaktır.

Kaporta ve lastik aksamlar

Aracımız dışarda ise bu dönemde ısı farkları, güneş, toz ve çiğ ile mücadele etmek zorunda. Mümkünse aracınızı kapalı parka park etmek bu sorunları minimuma indirir. Eğer dışarda kalmak zorundaysa kaporta için koruyucu cilaları (seramik kaplama vb) kullanmakta fayda var. Lastik akşamlar da kullanılmadığı için sürekli aynı formda kalacaklarından veya kuruyacaklarından bozulacak parçalar arasındadır. Lastik parçaları korumak için lastik koruyucu/yumuşatıcı malzemeleri kullanmanız yararınıza olacaktır.
Hangi parça için hangi ürünü kullanırsanız kullanın, alerjik, kanserojen olmamasına dikkat edin. Unutmayın ucuz malzemeler yarardan çok zarar verir. Kaliteli, güvendiğiniz, sertifikalı malzemeler hem keseniz hem sağlığınız açısından avantajlıdır.

Aracınızı uzun bir aradan sonra ilk kez kullanacaksanız?

  • Önce aracınızın etrafında bir tur atarak herhangi bir sorun var mı? diye gözle kontrol yapın.
  • Aracın yağ ve sıvılarını kontrol edin.
  • Kontağı açıp 2-3 saniye bekledikten sonra aracınızı çalıştırın
  • 1-2 dakika çalışır vaziyette bekledikten sonra yola çıkın
  • İlk kilometrelerde aracınıza devir yaptırmadan sakin bir kullanım yapın
  • En yakın istasyonda (lastikler soğukken) lastiklerinizin hava basınçlarını kontrol edin.
  • Yola çıktığınızda yaklaşık 100-110km/s hıza geldiğinizde direksiyonda bir titreme olup olmadığını kontrol edin. Titreme varsa kontrollü bir şekilde en yakın lastikciye giderek lastiklerinizi kontrol ettirin. Lastiklerde sorun yok ise ikinci adım olarak rot-balans ayarlarınıza baktırın.