TeknoTalk

Elektrikli Araçların Bataryaları Neden Alev Alıyor? İşte Sebebi!

Merak Edenler için, EV Pillerinin Alev Alma Sebebi İşte Bu?

Elektrikli Araçların Bataryaları Neden Alev Alıyor? İşte Sebebi!

Elektrikli araçların alev alma olasılığı içten yanmalı motorlu araçlara göre daha az olsa da, alev aldıklarında durum daha kötünden de kötü..

Sebep, hemen söyleyelim Lityum iyon Pilleri…. Hemen açıklamaya çalışalım…

Lityum iyon pillerin neden bazen de olsa tehlikeli olabileceğini daha iyi anlamak için önce nasıl çalıştıklarını anlayalım. Bir li-ion Pil Dört temel öğeden oluşuyor: Bir pozitif elektrot (katot), Bir negatif elektrot (anot), Bir elektrolit ve Bir ayırıcı.

Elektrotlar lityum iyonlarını depolar, elektrolit onları elektrotlar arasında taşır ve ayırıcı katodun anotla temas etmesini engeller. İşlem bu kadar basit…

Peki Pilin hangi kısmı yanıcı?

Pillerin yanıcılığı, sıvı elektrolitleriyle ilgili. Genel olarak, günümüzde kullanılan elektrolitler, esas olarak doğrusal ve halkalı zincirli karbonatlardan oluşan bir sıvı malzeme içinde bir lityum tuzunun çözülmesini içerir. Temel olarak, üç oksijen atomuna bağlı bir karbon atomu içeren moleküller bunlar. Bu sıvılar ise tipik bir yanıcıdır ve yüksek sıcaklıklara maruz kaldıklarında uçucu ve kararsız olabilirler.

Yangınlara ne sebep oluyor?

Newcastle Üniversitesi’nden Profesör Paul Christensen’in Air Quality News‘e açıkladığı gibi, “Pil aşırı ısıya maruz kalırsa veya pil kutusunda bir delinme varsa, o zaman dahili bir kısa devre yaşarsınız.”

Basitçe söylemek gerekirse, bu kısa devre aşırı ısıya neden olur ve bu da kimyasal reaksiyonu başlatır. Böylece fazla ısı üretilir ve kimyasal reaksiyonun daha da hızlı gelişmesini sağlanmış olur.  Bu da yine daha fazla ısıyla sonuçlanır – bir kısır döngü haline gelir… Bu sürecin adına ise “Termal Kaçak” denir..

Tam bir domino etkisi… Başka bir deyişle, arızalı bir hücre tarafından üretilen ısı, bir sonraki hücreye geçerek onu termal olarak da kararsız hale getirebilir. Bu zincirleme reaksiyon, tüm paketi – yani bataryayı saniyeler içinde yok etme ve hatta patlamasına sebep olma potansiyeline sahiptir.

Termal kaçaklara ne sebep olabilir?

  1. Üretim kusurları veya tasarım kusurları,
  2. Yazılım Sorunları,
  3. Bir kaza sırasında fiziksel hasar,
  4. Olağanüstü hava koşulları,
  5. Kötü yalıtılmış şarj cihazlarının kullanılması.

“EV” yangınlarını İtfaiyeciler için neden benzersiz bir meydan okuma sunuyor?

Elektrikli araç yangınlarının üstesinden gelmekte kolay değil, çünkü.

  1. Yoğunlukları nedeniyle, söndürmek için daha fazla miktarda suya ihtiyaç duyarlar. Avrupa Yangından Korunma Dernekleri Konfederasyonu‘na göre, itfaiyecilerin bir elektrikli araç yangınıyla mücadele etmek için 60.000 litreden fazla suya ve dakikada 1100 litre akış hızına ihtiyacı var.
  2. İtfaiyecilerin ayrıca, yanan akülerden, topladığı toksinler nedeniyle taşan suyun veya sıvıyı diyelim, kanalizasyona akmasını kesinlikle önlemesi gerekir.
  3. Bir EV yangını sırasında, insanlar için ölümcül olan karbon monoksit ve hidrojen siyanür gibi zehirli gazlar da dahil olmak üzere pilden 100’den fazla kimyasal dışarı atılır.
  4. Elektrikli araç yangınları, ilk olaydan dakikalar, saatler ve hatta günler sonra yeniden alev alma yeteneğine sahip olabilir.

Her şey kötü ama bundan kaçınmak için ne yapabiliriz?

Doğrusu bu konuda en önemli iş üreticiye düşüyor tabi. Yine de elektrikli otomobilinizin güvenliğini artırmak için yapabileceğiniz birkaç şey var.

Örneğin,

Allah korusun arabanız alev alırsa, derhal tahliye etmeniz ve yangını kendiniz söndürmeye çalışmamanız gerektiğini artık söylemeye gerek yok sanırım…

 

Exit mobile version