Sosyal Medya

Güncel Teknoloji

İngiliz Big Tech Rekabete Aykırı Davranan Şirketlere Yüklü Para Cezası Kesebilecek!

İngiltere'de yakın zamanda kurulan piyasa düzenleyicisi diyebileceğimiz, Big Tech Düzenleyicisi, rekabete aykırı gördüğü dev şirketleri cezalandırma konusunda geniş yetkiye sahip olacak.

İngiliz Big Tech Rekabete Aykırı Davrananlara Yüklü Para Cezası Kesebilecek!

İngiltere’de yakın zamanda kurulan piyasa düzenleyicisi diyebileceğimiz, Big Tech Düzenleyicisi, rekabete aykırı gördüğü dev şirketleri cezalandırma konusunda geniş yetkiye sahip olacak.

TechCrunch’ın belirttiği gibi, ülkenin Dijital, Kültür, Medya ve Spor Departmanı (DCMS), Dijital Pazarlar Birimi’nin, kurallara uymadığı takdirde bir şirketin dünya çapındaki yıllık cirosunun yüzde 10’una kadar para cezası verme yetkisine sahip olacağını açıkladı. Ayrıca, buna ek olarak, ihlallerin devam ettiği her gün için de günlük cironun yüzde beşine kadar ceza verebilecek.

Firmalar ayrıca platformlar arasında (mobil cihazlar ve sosyal ağlar gibi) geçiş yapmayı, varsayılan uygulamalardan ayrılmayı (arama dahil) ve veri paylaşımı üzerinde daha fazla kontrol sahibi olmayı kolaylaştırmak zorunda kalacaklar.

Big Tech ayrıca, herhangi bir “daha fazla araştırma” gerekip gerekmediğini belirlemek için kapanmadan önceki satın almaları Rekabet ve Piyasa Otoritesine bildirmek zorunda kalacak. DMU, rekabeti boğmaya yönelik satın almaları engelleyebilir ve birimin bir hasar oluştuğunda düzenleme yapma şansını da azaltabilir.

DCMS, hamlelerin teknoloji ağır toplarının daha küçük şirketleri işlerine zarar verebilecek algoritmaları değiştirdiklerinde onları bilgilendirmelerini zorunlu kılabileceğini de belirtiyor. Akla gelen ilk örnek mesela Google, yaptığı veya yapacağı değişiklikler arama sıralamalarını etkileyecekse Google mağazalarını uyarmak zorunda kalabilir. Bir başka örnek te Meta, Facebook’un özet akışında daha az öne çıkacaklarsa medya kuruluşlarını da uyarmak zorunda kalabilir.

Bu kime yarar, muhtemelen uygulama yaratıcılarına ki onlar bu düzenlemeden sonra ürünlerini sunmak için “daha adil ve daha şeffaf şartlar” bekleyebilirler.

İngiltere ayrıca, haber yayıncılarına çevrimiçi içerik için “adil ödeme” yapılmasını sağlayarak Avustralya ve Kanada’dan ipuçları almayı planlıyor. DMU bundan sonra, fiyatlandırma anlaşmazlıkları çözmek için müdahale edebilir.

CMA, bir davranış kurallarını uygulamadan önce ilgili herkese danışacağını açıklamış olsa da, çevrimiçi platformların yayıncıları güçlendirmesine izin veren bir “pazarlık gücü dengesizliği” konusunu ele alma ihtiyacını zaten görmüş durumda…

Ancak bu vaatler ve istekler büyük teknoloji şirketlerinde kapsamlı değişikliklerin yapılmasını zorunlu kılabilir. Apple ve Google, uygulamalar ve işletim sistemi varsayılanları üzerindeki kısıtlamaları gevşetmek zorunda kalabilirken, Amazon ve Meta’nın beğenileri şeffaflığı artırmak ve öneri algoritmalarını değiştirirken dikkatli olmak zorunda kalabilir.

Küresel ciroları baz alan cezalar aslında yeni bir şey değil ancak Big Tech teknoloji devlerinin canını fazlasıyla sıkabilir.