1 Mayıs 2015’te yürürlüğe giren yeni E-Ticaret Kanunu’na göre firmaların tüketicilere izinsiz reklam mesajı göndermesi yasaklandı ama SMS ve e-posta tacizi maalesef son bulamadı.
15 Temmuz 2015’te çıkan “Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik”in ardından Gümrük ve Ticaret Bakanlığı nihayet, izinsiz mesajları şikayet etmek isteyen tüketiciler için “Ticari Elektronik İleti Şikayet Sistemi”ni (TİSS) de hayata geçirdi. Peki http://tiss.gtb.gov.tr/ adresi üzerinden sunulan sistem nasıl çalışıyor? Diğer bir deyişle reklam içerikli SMS ve e-postaları nasıl şikayet edeceğiz?
TİSS nasıl kullanılır?
Yapmak istediğiniz şikayeti seçtikten sonra, sizden e-posta adresiniz, açık adresiniz gibi temel bilgileriniz isteniyor. Şikayet bölümünde, ticari elektronik iletiyi gönderene 1 Mayıs 2015 tarihinden önce mal veya hizmet teminine yönelik işlemler sırasında iletişim bilgilerinizi verip, vermediğiniz ve iletinin, temin etmiş olduğunuz mal veya hizmete ilişkin kullanım, bakım ve değişikliğe ilişkin olup, olmadığı soruluyor.
Ekran görüntüsü isteniyor
Bu işlemin ardından gelen ticari elektronik iletinin tam içeriğini yazarak, şikayet başvurunuzu gerçekleştirmiş oluyorsunuz.
Sonuç adrese geliyor
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na iletilen şikayet formunuzun sonucunu açık adresinize tebligat olarak veya e-posta yoluyla alabiliyorsunuz. Başvuru sonucunu http://tiss.gtb.gov.tr/ adresinde yer alan “Şikayet durumu takibi” bölümünde de görebiliyorsunuz.
Açıkçası, gönderenlerin tek tıkla cebimize veya e-posta adresimize girebildiği düşünüldüğünde, bu işi kanuna aykırı olarak izinsiz yapanların şikayet süreci, tüketicileri biraz yoracak cinsten. Ancak umarız, yeni kanun ve sistem işe yarar ve “cep”imiz, “e-posta”mız, şirketlerin fütursuzca kullanmaktan çekinmediği reklam panosu olmaktan kurtulur.