Mayıs 24, 2025

Kaplama lastik güvenli midir, doğru kaplama nasıl olmalı?

Kaplama lastik güvenli midir, doğru kaplama nasıl olmalı?

 

Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği kaplama konusunun önemine dikkat çekti. LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt ‘’Kaplama sertifikalandırılmış tesislerde, üstün teknoloji ve uzman ekipler tarafından yapıldığında sürdürülebilirliğe katkı sağlar, çevreyi korur. Sertifikası olmayan tesislerde kaplanan lastikler tehlike saçabilir’’ dedi. ‘’Hangi lastiklere kaplama yapılmalı, doğru kaplama nasıl anlaşılır’’ gibi kaplamaya ilişkin soruları da yanıtladı

 

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, standartlara ve usulüne uygun yapıldığı takdirde kaplamanın çevrenin korunmasına katkı sağladığını kaydetti: ‘’Kaplama sürdürülebilir bir yöntemdir. Günümüzde gelişen lastik teknolojisi; lastiklerin birkaç kez kaplanmasına olanak sağlar. Böylece lastiğin ömrü uzar. Standartlara uygun bir şekilde kaplanan lastik, yeni bir lastiğin kilometre performansına yakın bir performans sunar.’’

Lastikler sertifikalı bir tesiste ve uzman eller tarafından kaplanmalı

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt; kaplamanın önemine dikkat çekerek şunları söyledi: ‘’Şehirlerarası yollarda kimi zaman lastiğin deseninin yer aldığı zeminle temas eden sırt kısmının gövdeden ayrılmış şekilde yol üzerinde yattığını ve trafik güvenliğini tehdit ettiğini görürüz. Genellikle kaplama olduğu zannedilen bu parçalar çoğunlukla mekanik problemler, yoğun fren kullanımı vb. sebepler sonucu aşırı ısınma ile arıza vermiş hiç kaplanmamış lastiklere ait olmaktadır. Bu ve benzeri yanlış algılar ekonomiye ve çevreye büyük katkısı olan kaplamanın Türkiye’de gelişmesi önünde engel teşkil etmektedir.’’

Lastiğin nasıl ve hangi standartlarda kaplanması gerektiğini belirleyen yönetmelik ve sertifikaya dair ise şu bilgileri verdi: ‘’Güvenli lastik kaplama standardı ilgili yönetmeliklerle belirlenmiştir. Kaplamanın Bakanlık tarafından UN / ECE R 108 veya R 109 standardına göre sertifikalandırılmış tesislerde yaptırılması gerekir. Ülkemizde çoğunlukla R109 sertifikalı tesisler mevcuttur. Bu tesislerde uzman eller tarafından doğru malzeme ile usulüne uygun yapılan kaplama güvenlidir. Lastiklerini kaplatmak isteyen araç sahiplerine; bu regülasyona uygun sertifikaya sahip tesislerde kaplama yaptırmasını öneriyoruz.’’

Kaplamanın doğru olduğunu nasıl anlarız?

Sertifikası olmayan merdiven altı tesislerde sırf daha ucuz diye yaptırılan kaplamaların trafikte tehlike yarattığına dikkat çeken LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt doğru ve usulüne uygun kaplama ile ilgili şu açıklamalarda bulundu: ‘’Lastik kaplaması yapan tesisler Bakanlığımızın ilgili birimlerince düzenli olarak denetlenmekte, sertifikalı tesislerde yapılan kaplama lastiğin üzerine rahatça görünebilecek şekilde bir damga vurulur. Bu damga, kaplama lastiğin R109 sertifikalı bir tesiste kaplandığının göstergesidir. Trafikteki araçlarda bir lastiğin usulüne uygun kaplandığını anlamak için bu damga kontrol edilebilir.  Bakanlığın son zamanlarda sıkılaştırmaya gittiği kaplama tesis denetimleri ise büyük önem teşkil etmekte. Bu sıklaştırılmış denetimlerin kararlı şekilde devam ettirilmesi ve kapsamının genişletilmesi durumunda yalnızca güvenli kaplamalar yollarda olacak, trafik güvenliğine ve çevreye büyük katkı sağlanmış olacaktır.’’

Hangi özellikteki lastiklere kaplama yapılmalı?

Erdal Kurt, hangi lastiklere kaplama yapılıp hangilerine yapılmayacağı sorusuna da açıklık getirdi: ‘’Kaplama işlemi yapılacak lastiğin iskeleti olarak adlandırılan karkasın hasarsız ve düzgün olması, belli bir diş derinliğine sahip olması ve üretim tarihinden itibaren 5 yılı aşmamış olması gerekir.”

Havayolları da kullanıyor, hem güvenli hem çevreci bir yöntem

LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, lastik üreticilerinin; geliştirilmiş ve onaylanmış son teknoloji ve ekipmanlarla konusunda uzman ekipler tarafından kaplamayı doğru şekilde yaparak çevreye katkı sağladığına dikkat çekerek doğru kaplamanın güvenli ve sürdürülebilir olduğunu kaydetti: ‘’Genellikle kamyon, otobüs, iş makinası ve uçak lastiklerinde kullanılabilen kaplama lastik uygulaması ile uygun karkaslı lastiklerin kaplanması sayesinde ihtiyaç duyulan enerji ve hammadde ihtiyacı yaklaşık 5 kat azalır. Lastiğin ömrünü uzatan bu yöntemle kullanıcılar açısından lastiğin kilometre/maliyeti de azalmaktadır. Bu açılardan değerlendirildiğinde kaplama lastik; çevreyi korur cebimize de tasarruf sağlar. Doğru ekipman ve malzemelerle usulüne uygun şekilde yapılan kaplama lastiğin sağlamlık açısından kaplanmamış yeni bir lastikten bir farkı yoktur. Dünyanın hemen hemen bütün ticari havayolları filolarında yer alan yolcu uçaklarında kaplama lastikler yoğun olarak kullanılmaktadır. Bu da bizlere kaplamanın sağlamlığını kanıtlamaktadır. Vatandaşlarımız kaplama lastik konusunda bilgi almak istediğinde lastik üreticilerine, uzmanlara ve sertifikalandırılmış tesislere veya daha fazla bilgi ve soru için derneğimize başvurabilir.”

Lastikle ilgili merak ettiğiniz her konu için; www.lasid.org.tr