Sosyal Medya

Otomobil

Porsche, elektrikli SUV’lar için dört motorlu bir aktarma organını test ediyor

Porsche'nin elektrikli SUV modellerini daha güvenli hale getirecek yeni çözümü. elektrikli SUV'lar için dört motorlu bir aktarma nasıl?

Porsche, elektrikli SUV’lar için dört motorlu bir aktarma organını test ediyor

Porsche’nin Taycan’da bulunandan çok daha iyi bir aktarma organı üzerinde çalıştığı ortaya çıktı.  Elektrikli SUV’lar için dört motorlu bir aktarma nasıl çalışıyor?

Şirketin Stutgart ekibi elektrikli SUV modelleri için geliştirilen ve Taycan modelinde gördüğümüzden iki kat daha iyi olacak sistemin testlerinin yapıldığını ortaya koydu. Yeni dört motorlu sistemin daha fazla mil kazanmaktan ziyade daha fazla kontrole odaklandığı söyleniyor.

Yeni tasarım her bir tekerlek için bir elektrikli motor kullanılmasını ve kaygan yollarda kaymaya karşı daha fazla güvenlik, virajlarda yüksek hızda yolda daha durmaya yönenlik gelişimlere odaklı. Aracı yolda tutmak için gerekli hızları otomatik yapacak bir sistemden bahsediliyor.

Porsche elektrikli SUV’ları bir spor arabanın çevikliğine sahip olabileceğini kanıtlamak istiyor.

Karda Sanki Rayda gider gibi olacak

“Değişken olarak dağıtılabilir tahrik gücü sayesinde, ayrı tahrikli tekerleklere sahip elektrikli araçlar kritik durumlarda bile sabit kalabilir – tork kontrolü hedef durumdan sapmaları güvenilir bir şekilde tespit ettiğinde ve anında tepki verir. Porsche Engineering, tam olarak bunu yapan e-SUV’ler için bir çözüm geliştirdi ve test etti. Üstelik Ek sensörler olmadan – tamamen yazılımla.”

Kullanılan teknolojinin ek sensörlere ihtiyacı yok zira yazılımla halledilecek. Gazlı araçlarda bulunan nispeten düzensiz sınırlı kaymalı diferansiyel yerine gücü “milisaniye içinde” yeniden dağıtabilecek bu yeni sistemi Porsche; iki kış boyunca test ettiğini söyledi.

Tamamen elektronik tork kontrolü

Çok motorlu elektrikli dört tekerlekten çekişli bir araç, benzinli veya dizel motorlara göre temel bir avantaja sahiptir: Ön ve arka akslar, aslında dört tekerleğin hepsinin, tahrik gücünün son derece değişken dağılımını sağlayan kendi elektrik motorları vardır. Porsche Engineering’den Ulf Hintze “Neredeyse her dingil veya tekerlek için ayrı bir gaz pedalınız varmış gibi” açıklamasını yapıyor. Geleneksel dört tekerlekten çekişli bir araçta, işte merkezi bir diferansiyel aracılığıyla akslara dağıtılan tek bir motor var. Kural olarak, tork oranı sabittir: örneğin üçte biri, arkada üçte ikisi. Oran teorik olarak değiştirilebilir, ancak bunun için ek mekanik alet gerekir (çok plakalı sürtünme kavraması) ve çok yavaş çalışmaktadır. Elektrikli bir araçta, aksine, tork tamamen elektronik olarak kontrol edilir; bu, mekanik kavramalardan çok daha hızlı çalışır. Her milisaniyede, akıllı yazılım, kuvvetleri aracın her zaman nötr davranacağı şekilde dağıtıyor.

Porsche Engineering, dört tekerlekten çekişli SUV’lar için böyle bir tork kontrol sistemi geliştirdi. Yazılım farklı takımyıldızlar ve motor konfigürasyonları için de kullanılabilir – tabii ki diğer elektrikli araç tipleri için de. Genel olarak, geliştirme, temel dağılımla, yani sırasıyla ön ve arka aksa ne kadar güç iletileceğini kontrol eden yazılım ile başlar. Düz hat sürüş ve dengeli ağırlık senaryosu için, örneğin 50/50’lik bir dağıtım mantıklı olacaktır. Sürücü hızlanırsa, yazılım tam arka tekerlekten çekişe veya tüm ön tekerlek tahrikine keskin bir viraj alır. Fonksiyon geliştirici Rezac; Optimizasyon tamamen elektronik olarak gerçekleştiğinden “Bu, yolcu için bile aracı belirgin şekilde daha stabil hale getiriyor” diyor.

Kontrol yazılımının ikinci görevi, torku tekerlek hızına ayarlamaktır. Algoritmalar basit bir hedefi takip ediyor. Bu durumda tüm tekerleklerin aynı hızla dönmesi gerekir. Kuru bir otoyolda bunun gerçekleştirilmesi kolaydır, ancak karlı bir dağ geçidiyle sürerken oldukça zordur. Ön tekerlekler buzlu bir yama ile karşılaşırsa, örneğin elektronik müdahalesi olmadan dönmeye başlayabilirler. Ancak tork kontrol sistemi acil durumdaki durumu hemen algılar ve torku daha yavaş dönen ve hala bir saniyenin kesirlerinde kavrama olan tekerleklere yönlendirir.

Yanmalı motorlar dünyasında benzer bir şey var – Visco Lok markasıyla da bilinen hıza duyarlı sınırlı kaymalı diferansiyel. Bu bileşende dişli çarklar ve hidrolik, hiçbir çarkın diğerlerinden daha hızlı dönmemesini sağlar. Ancak mekanik çözümler yavaş. Elektrikli bir SUV’da ise aksine, yazılım çok hızlı tepki veren ve doğal olarak tamamen aşınma olmadan diferansiyelin rolünü üstlenir.

Araç Belirgin Şekilde daha istikrarlı oluyor

Tork kontrol sisteminin üçüncü ve en önemli işlevi, yanal dinamikleri; yani başlangıçta belirtildiği gibi kritik sürüş durumlarını nötralize etme kabiliyetinde yatmaktadır: kaygan bir yüzey, dar bir köşe ve yüksek hız. Kontrolsüz bir araç bu durumda çabucak kaybedilebilir. Başka bir deyişle, sürücü dönüşü başlatıyor, ancak araç yavaşlamadan düz bir çizgide kayıyor. E-SUV’daki kontrol yazılımı derhal anlaşmaya son verir. Sol taraftan, arka sol tekerleği frenler ve nötr bir sürüş durumu düzeltilinceye kadar sağa hızlanır. Sistem aşırı uyarıcı meydana geldiğinde benzer önlemler alır (arka taraf dışarı doğru sallanır). Bu arada sürücü ideal olarak bu müdahalelerin hiçbirini fark etmiyor, çünkü tork kontrol sistemi çok ince ve hızlı hareket ediyor.

Sistemin teknik detayları sanılandan çok fazla ancak şimdi merak edilenler arasında hangi modelin ilk olarak bu yeni dört motorlu aktarma organına sahip olacağı. Bu konuda bir netlik henüz yok. Bu model Porsche Macan EV’de olabilir.

Porsche Newsroom