Temmuz 17, 2025

Yapay zeka ile turizmde yeni dönem: Kişiselleştirilmiş deneyimler, akıllı işletmeler

Yapay zeka ile turizmde yeni dönem: Kişiselleştirilmiş deneyimler, akıllı işletmeler

Yapay zeka, konaklama ve yeme-içme sektörlerinde hizmet kalitesini ve verimliliği yeniden tanımlıyor. 35 yılı aşkın süredir otel, restoran, kafe, bar, pastane ve plaj işletmeleri için teknolojik çözümler sunan Protel, yapay zekayla turizm sektöründe verimliliği ve müşteri memnuniyetini en üst seviyeye çıkarıyor. Protel Satış Direktörü Fatih Tenel, yapay zeka sayesinde sektörün yalnızca bugünü değil, geleceği de daha akıllı ve öngörülebilir şekilde planlama imkânı bulduğunu söylüyor.

Turizm ve konaklama sektörü, dijital dönüşümün en hızlı yaşandığı alanlardan biri haline gelirken, yapay zeka da bu dönüşümde başrolü üstleniyor. Özellikle müşteri deneyimini kişiselleştirmede yapay zeka kritik bir rol oynuyor. Misafirlerin tercihlerinin analiz edilerek onlara özel deneyimlerin sunulması, müşteri bağlılığını artırıyor. Gelecekte, yapay zekanın duygusal zeka yetenekleri sayesinde sadece ne istediklerini değil, nasıl hissettiklerini de anlayan hizmetlerin sunulması bekleniyor.

Protel Satış Direktörü Fatih Tenel,

“Yapay zeka teknolojilerini sadece takip etmekle kalmıyor, bizzat geliştiriyor ve sektöre adapte ediyoruz. Otellerin ve restoranların işleyişini hem operasyonel hem de müşteri deneyimi açısından dönüştürecek çözümler sunuyoruz. Yapay zeka artık sadece bir teknoloji değil, sektörel rekabette kritik bir avantaj unsuru haline geldi” diyor.

2017 yılında Ar-Ge merkezi lisansını aldıktan sonra yapay zeka, görüntü işleme ve artırılmış gerçeklik alanlarında Ar-Ge faaliyetleri yürütmeye başlayan Protel’in, bu çalışmalar arasında özellikle dikkat çekenlerden biri, mutfak atık yönetimi projesi. Yapay zeka destekli bu sistem sayesinde, mutfakta hangi yiyeceklerin ne kadar arttığı analiz ediliyor ve bu verilerle sonraki üretim planlaması yapılıyor. Ayrıca, restoran üretim tahminleme uygulaması, hava durumu ve geçmiş satış verilerini değerlendirerek günlük ne kadar yemek hazırlanması gerektiğini tahmin ediyor. Yapay görme ile açık büfe yönetimi ise hangi yemeklerin ne zaman tazelenmesi gerektiğini bildirerek hem gıda israfını önlüyor hem de hizmet kalitesini artırıyor.

Oracle’ın geliştirdiği bir diğer önemli yapay zeka çözümü olan NOR1, otelcilik sektöründe hem gelir artırımı hem de kişiselleştirilmiş hizmet sunumu sağlıyor. OPERA Cloud sistemine entegre çalışan bu uygulama, otel misafirlerinin geçmiş verilerini analiz ederek onlara en uygun zamanda oda yükseltme teklifleri sunuyor. Böylece, misafir memnuniyeti artarken otellere de ek gelir sağlanıyor.

“Sektör daha rekabetçi ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşuyor”

Yapay zekanın sektördeki geleceği hakkında konuşan Fatih Tenel,

“Karar alma süreçlerinde veriye dayalı yapılar kurulması ve operasyonel süreçlerin otomasyonla desteklenmesi, sektörün daha rekabetçi ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşmasını sağlayacak. Protel olarak bu dönüşümde işletmelerin yanında olmaktan gurur duyuyoruz” ifadelerini kullanıyor.