Haziran 17, 2025

AWS Araştırması: Her 10 Kuruluştan 9’unun GenAI Uzmanı İşe Alması Bekleniyor

AWS Araştırması: Her 10 Kuruluştan 9’unun GenAI Uzmanlığına Sahip Yetenekleri İşe Alması Bekleniyor

 

AWS’in “Üretken Yapay Zeka Adaptasyon Endeksi” araştırması, kuruluşların üretken yapay zekayı iş süreçlerine nasıl entegre ettiğine dair önemli içgörüler sunuyor. Araştırmanın öne çıkan bulguları arasında, Chief AI Officer (Yapay Zeka Yöneticisi) pozisyonunun yükselişi, yetenek gelişimi ve eğitime yatırım yapma ihtiyacının artması, ve üretken yapay zeka ile iş dönüşümünü sağlamak için hibrit bir yaklaşımın benimsenmesi yer alıyor.

 

Amazon.com, Inc. şirketinin (NASDAQ: AMZN) bir parçası olan Amazon Web Services (AWS), bugün Access Partnership iş birliği ile gerçekleştirdiği AWS Araştırması: Üretken Yapay Zeka Adaptasyon Endeksi çalışmasının sonuçlarını duyurdu. 9 ülkede 3.739’dan fazla BT karar vericisinin yanıtlarının analiz edildiği çalışma, kuruluşların üretken yapay zekayı operasyonlarına nasıl entegre ettiğine dair içgörüler sunuyor.

 

AWS Türkiye Genel Müdürü Berrin Özselçuk, araştırmayla ilgili şu değerlendirmede bulundu: “Üretken yapay zeka, rutin görevleri otomatikleştirmenin ötesinde, yaratıcılığı artırıyor ve karar alma süreçlerini daha verimli hale getirerek iş yapış biçimlerini dönüştürüyor. Yapay zeka tekrarlayan işleri üstlendikçe, çalışanlar stratejik ve inovatif projelere daha fazla zaman ayırabiliyor. Ayrıca bu teknolojinin mobil cihazlar üzerinden uygun maliyetlerle erişilebilir hale gelmesi, üretken yapay zekanın her ölçekteki kuruluşa yayılmasını sağladı. AWS olarak, müşterilerimizin bu dönüşümden en yüksek faydayı sağlayabilmeleri için üretken yapay zeka uygulamalarını benimsemelerine kararlılıkla destek veriyoruz. Bu araştırma, yalnızca teknolojinin sunduğu fırsatları değil; aynı zamanda kurumsal liderlerin ve politika yapıcıların hangi alanlara odaklanması gerektiğine dair değerli içgörüler de sunuyor.”

AWS Araştırması: Üretken Yapay Zeka Adaptasyon Endeksi’nde öne çıkan 3 ana bulgu şöyle:

  1. Chief AI Officer’ların yükselişi

Yapay zeka liderliği, önümüzdeki dönemde daha da önemli hale geliyor. Yapay zekayı benimseyen sektörlerin sayısı hızla artarken, kuruluşlar da bu dönüşümü etkili biçimde yönetebilecek konsolide bir liderliğe ihtiyaç duyuyor. Araştırmaya göre, günümüzde kuruluşların yüzde 60’ı halihazırda bir yapay zeka yöneticisi (Chief AI Officer) atamış durumda. Yüzde 26’sı ise bu tür atamaları 2026 yılına kadar gerçekleştirmeyi planlıyor.

  1. Yapay zeka alanındaki yetenek açığını kapatmak

Kuruluşlar, üretken yapay zeka becerilerine yönelik yetenek açığını kapatmaya yönelik aksiyon alıyor. Araştırmaya göre, her iki kuruluştan biri yapay zeka alanındaki yetkinlik eksikliğini gidermek amacıyla eğitim planları geliştirmiş durumda. Kuruluşların dörtte üçü, mevcut iş gücünü yeniden yetkilendirmek ve geliştirmek için eğitim yatırımlarına öncelik vermeyi planlıyor. Ankete katılan kuruluşların yüzde 56’sı üretken yapay zekaya yönelik eğitim programlarını hayata geçirmişken, yüzde 19’unun bu planları 2025 yılı sonuna kadar devreye alması bekleniyor. Önümüzdeki yıl yapay zeka yetkinliklerine sahip profesyonellere olan talebin de artacağı öngörülüyor:

  • 2025 itibarıyla her 10 kuruluştan 9’u üretken yapay zeka uzmanlığına sahip yetenekleri işe almayı planlıyor.
  • Kuruluşların yüzde 25’i, açılacak yeni pozisyonların en az yarısının üretken yapay zeka becerileri gerektireceğini belirtiyor.

Sektörel bazda ise:

  • BT sektöründeki kuruluşların yüzde 35’i, yeni rollerin en az yarısında üretken yapay zeka yetkinliklerinin gerekli olacağını belirtiyor.
  • Üretim sektöründeki kuruluşların yüzde 28’i de benzer bir yaklaşım benimsemeye hazırlanıyor.
  1. Kendin yap veya satın al: Kuruluşlar hibritbir yaklaşım benimsiyor

Kuruluşlar üretken yapay zekayı benimseme yolunda ilerlerken, çoğu halihazırda var olan modeller üzerine inşa edilmiş özel uygulamaları kullanmayı planlıyor. Ancak, iş akışlarına tam olarak entegre edilebilmelerini sağlamak için bu modeller üzerine kendi özel uygulamalarını inşa etmeyi hedefliyorlar.

Araştırmaya göre:

  • Kuruluşların yüzde 40’ı, doğrudan kullanıma hazır üretken yapay zeka modellerini konuşlandırmayı planlıyor.
  • Yüzde 58’i, bu hazır modeller üzerinde kendi özel uygulamalarını geliştirmeyi hedefliyor.
  • Yüzde 55’i, ince ayarlanmış (fine-tuned) modeller üzerine özel çözümler kurmayı planlıyor.
  • Öte yandan, sıfırdan şirket içinde geliştirilen modelleri kullanmayı planlayanların oranı yalnızca yüzde 25 ile sınırlı kalıyor.

Özselçuk sözlerini şöyle sürdürdü: “Potansiyeli fark eden şirketler, üretken yapay zekayı benimseme konusuna daha fazla bütçe ayırırken, bu alanda uzman yöneticiler atayarak ve değişim yönetimi stratejileri uygulayarak yapay zeka alanındaki liderliklerini de güçlendiriyorlar. Kuruluşlar, üretken yapay zeka araçlarını denemeye devam ettikçe, konuyla ilgili becerilere sahip yeteneklere ve dış uzmanlığa olan talep de daha belirgin hale geliyor. Kuruluşların üretken yapay zeka dalgasından yararlanmak için öncelik vermeleri gereken üç temel alanı ise şu şekilde sıralayabiliriz: bir değişim yönetimi stratejisi uygulamak, eğitime yönelik engelleri aşmak, uygulamaya geçişi hızlandırmak için stratejik ortaklarla çalışmak.”

Raporun tamamını incelemek için https://amazongca.getbynder.com/share/F5DE1F38-F55B-4953-9B66D6D023045E27/?viewType=grid adresini ziyaret edebilirsiniz.

 

İlgili Haberler